Nieuws van en over het Seringhuis

In de staart van de schoolvakantie werd er nog duchtig gewerkt in het Totemdieren atelier aan een heuse Totempaal! Interesse in onze ateliers voor kinderen? Ontdek ons aanbod hier.

Master Class met Katy Rubin op 25 en 26 juni 2022

Deze master class Legislatief Theater met Katy Rubin gaat door bij onze partner Formaat in Rotterdam. Warm aanbevolen voor iedereen die creatieve structurele verandering binnen instituties en systemen wil aanwakkeren.

Meer info en inschrijven via https://www.formaat.org/master-class-with-katy-rubin/

Op 18 maart hadden we een geslaagde denknamiddag rond ROL ‘Repeteren om te leren’, het onderzoeksrapport van Pieter Cools over ons NT2 experiment werd er voorgesteld evenals het onderzoek van KUL dat daarop verder bouwt. Aanwezig waren: leerkrachten, vrijwilligers, studenten en beleidsmensen… we luisterden, speelden, droomden en deelden.

 

18/03 Denknamiddag ROL – Repeteren om te leren

Tijdens deze namiddag (13u-16u) tonen we enkele korte presentaties door onderzoekers van de AP Hogeschool en KUL, en laten we vooral veel ruimte voor interactie. Ons doel is enerzijds om het ROL-project voor te stellen en anderzijds om verder te kijken dan dit specifieke project. We willen expertise delen en krachten bundelen rond taalontwikkeling en oefenkansen voor laaggeletterde anderstaligen. Onze zoektocht is zeker nog niet afgerond, net daarom willen we op deze studienamiddag samen met jullie vooruit kijken.

Deelname is gratis, maar u dient zich wel op voorhand in te schrijven via pieter.cools01@ap.be of info@sering.be. Alle deelnemers ontvangen een gedrukte versie van ons onderzoeksrapport.
Bekijk hier het  Introductiefilmpje

Meer informatie over Repeteren Om te Leren kan je ontdekken in het onderzoeksrapport geschreven door Pieter Cools bij onze publicaties

Repeteren Om te Leren een uniek project bij Sering.

In het ROL project worden klassieke taallessen voor anderstalige nieuwkomers  afgewisseld met op theater geïnspireerde spelmetho-dieken die inzetten op houding, ritme, klank, improvisatie en het inoefenen van concrete situaties. Via deze belichaamde manier van leren worden remmingen bij het aanleren van een nieuwe taal weggewerkt. Aandacht op lichaamshouding en stemvolume dragen bij aan sterke non-verbale communicatievaardigheden en spreekdurf.
Het inzetten op uitspraak en prosodie (cadans en intonatie) en fonetiek (klankleer) draagt dan weer bij aan verstaanbaarheid. Terwijl het spel-karakter van de lessen actieve deelname en klasdynamiek bevorderen.
Rol is een intensieve samenwerking tussen de podiumkunstenaars van Huis voor Participatieve Kunst Sering en enkele taaldocenten.

Beste mensen het is zover!

Drie jaar na de opstart van Huis van de Wildernis, een kinderwerking die inzet op zelfontplooiing in verbondenheid met de natuurlijke wereld, presenteren we met trots ‘Het Grote Wilderboek’. Ontdek het hier!

 

Op 3 juni 2021 werd de Prijs Armoede Uitsluiten 2021 uitgereikt

“Weet jij wat er echt in hen omgaat?”

Wat armoede allemaal met een mens doet, is niet te onderschatten. Het kruipt in je hoofd. Het kan je letterlijk ziek maken. Die stress van het leven in armoede weegt zwaar door: elke dag die zorgen over geld, het niet kunnen beantwoorden aan verwachtingen, je telkens opnieuw moeten verantwoorden en moeten zoeken naar onmiddellijke (nood-)oplossingen, … Die dingen vreten tijd en energie, maken je eenzaam, zadelen je op met een schuldgevoel en schaamte, …
Sering won in 2018 de Prijs Armoede Uitsluiten en voor deze editie getuigde Sanderke in een interview voor Welzijnszorg wat het betekent om in armoede te leven.

Bekijk ons filmpje van ‘Enksterwereld’!